Kudos till Anna & Peter på Kudos Branding som paketerat om Why

Share on facebook
Share on linkedin

Vi är både glada och stolta över vår nya grafiska profil med bland annat den nya hemsidan som du nu hittat in till. Den röda tråden i vår grafiska identitet är den gyllene tråden. En vidareutveckling av den gyllene ovalen, med anspelning på Simon Sinek’s the Golden Circle, i den gamla loggan. En gyllene tråd som genomsyrar både själva logotypen och de tillhörande designattributen som vi kan använda i bildspel och så vidare. Den här tråden präglas av såväl våra värdeord som den humor och värme som ryms hos oss på Why.

Själv var jag först tveksam till att W:et i Why har tre olika långa grundstreck. Om det endast hade varit det sista grundstrecket som stack i väg i höjd hade jag förstått då det är ett mer ”klassiskt” sätt att visualisera en positiv trend och därmed ’framgång’. Men varför låta hela W:et vara med och visualisera detta och därmed låta trendkurvan gå både upp och ned flera gånger? Jo, för att alla någon gång också möter motgång. Det är en naturlig del av livet och även en verksamhets liv. Ett mer verklighetsnära sätt att se på tillvaron. Klockrent tycker jag nu. Och dessutom lite oväntat och med en glimt i ögat. Vad tycker du? Dela gärna med dig av dina tankar här nedan.

Ännu mer lekfullt blir det med vår avatar, där W:et når ända ut mot kanten av bakgrunden. En lite skön uppstudsighet i sin enkelhet. Bra grafisk form är aldrig krånglig, utan känns självklar när man ser resultatet. Det svåra, för oss som inte har förmågan, är ofta att hitta fram till detta enkla och självklara.

I dessa digitala mötestider har vi så klart gjort bakgrundsbilder till Teams också. Inte bara en traditionell, affärsmässig, utan även några mer lekfulla där vårt värdeord ’upplevelse’ kommer till uttryck. Du ser prov på två av dem här.

 

 

 

Här har Peter byggt vidare på de filmaffischer han gjort åt oss efter varje upplevelseresa. Affischerna från resmålen innan pandemins framfart beskriver roliga eller minnesvärde händelser i San Sebastian, Como och Berlin. I höstas, då jag för första gången var med, besökte vi Höga kusten och gjorde bland annat ett besök på High Coast Whisky i en buss som tyvärr hade en del tekniska problem. Färden gick långsamt med en del stopp längs vägen och fick därför bli temat för 2020 års filmaffisch.

Blir du nyfiken på att se affischerna i sin helhet? Då är du varmt välkommen förbi oss på en minivernissage och en kopp kaffe! Kanske har du också något problem du vill dryfta. I så fall börjar vi gärna bena i det tillsammans med dig och ett första ”Why?”

Som sagt – kudos till Anna och Peter för ett gott samarbete och att ni lyckas fånga Why på ett så snyggt sätt!

Läs gärna vidare om våra värdeord och varför vi heter Why.

//Ann-Charlotte