Du kommer jobba inom området verksamhetsutveckling. Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
Jag ser fram emot att utvecklas som konsult och öka mitt självförtroende i den rollen. Jag har börjat samla på mig en hel del erfarenhet som verksamhetsutvecklare nu och det är väldigt skönt att känna mig trygg i mina styrkor och i det jag kan erbjuda. Med det känner jag också att det är dags att utmana mig själv igen. Därför ser jag fram emot möjligheten att jobba på mina svagheter och våga prova på nya utmaningar som jag tidigare kanske inte hade modet att ta mig an. Det roligaste jag vet är att samla personer i ett sammanhang som främjar utveckling och ställa rätt frågor med hjälp av metoder där vi snabbt och effektivt hitta vägar framåt tillsammans. Så det hoppas jag på att få göra mycket av!
Vilka erfarenheter och kunskaper tar du med dig till oss?
Jag tar med mig en hel del erfarenhet och kunskap om utveckling inom den offentliga sektorn och alla möjliga typer av kommunala verksamheter. En verktygslåda fylld med metoder för tjänstedesign, facilitering och innovation. Med ett ben i det digitala har jag även förståelse för och erfarenhet i diverse verktyg och system. Det underlättar ofta när man kan prata med och fungera lite som en översättare mellan verksamhet och teknisk expertis.
Berätta om en utmaning du stött på i din karriär och hur du hanterade den.
Jag minns tydligt två tillfällen som liknar varandra där mina kollegor ”skickade in” mig för att hantera situationen. Båda gångerna startade med ett mail från en upprörd person och slutade i ett samtal där båda parter lämnade mötet nöjda. Ofta när det kommer till utveckling kan det vara en del skav och motstånd under processen på olika sätt. När jag i min roll ska driva utvecklingen kan mycket av frustrationen uttryckas till mig. Och det är något som ofta är bra! Jag vill veta vad det är som skaver för att kunna hantera det.
För att hantera dessa situationer började jag med att vänligt bjuda in till ett samtal. Syftet var att lyssna och förstå vad personen ansåg vara problemet. Genom dessa möten fokuserade jag på att lyssna och validera personens åsikter eller bekymmer. Efter att ha bekräftat deras perspektiv, förklarade jag hur vi planerade att inkludera deras synpunkter i utvecklingsprocessen.
I ett fall utmanade vi en verksamhets initiala förfrågan och presenterade en rekommendation de inte stödde. Lösningen blev att noggrant gå igenom beställningen på nytt, dela våra reservationer och bistå dem i att utarbeta en plan för att hantera dessa bekymmer. Detta gjorde att båda parter kände sig trygga nog att fortsätta och påbörja projektet. I det andra fallet hade personen missat en del av processen där deras frågeställning redan blivit adresserad. Jag tog mig tid att förklara hur vi hanterat situationen, vilket bidrog till att lösa missförståndet och återställa förtroendet i utvecklingsarbetet.
Vad gjorde att du valde att arbeta hos oss?
Mycket handlade om värderingarna. De går helt i linje med det jag tycker är viktigt när man jobbar med utveckling och med den erfarenhet jag har av vad som faktiskt gör skillnad. Att utgå ifrån varför, att våga utmana och att samarbeta. Samt att jobbet ska vara i balans med resten av livet. Sen handlade det såklart mycket om att det skulle kännas bra med ledarskapet och kollegorna. Jag kom ifrån en väldigt trygg och driven grupp innan och var definitivt kräsen när det kom till att leta nytt. Från första början kände jag att det var en härlig energi med trygga och likasinnade människor hos Why. Och nu när jag jobbat här ett tag kan jag säga att allt stämmer!