Hej Micke, nu har du jobbat några månader här på Why. Hur har din första tid varit?
Det har varit en jättebra start. Man tar hand om konsulterna här och följer regelbundet upp hur det fungerar ute hos kund. Det är jag inte van vid sedan tidigare. Jag gillar också de interna aktiviteterna som after works och liknande. De är viktiga för att inte tappa bort sina medarbetare när man är i konsultbranschen. Det är lätt att man inte känner tillhörighet om man inte gör saker ihop. Sen har Goda hjärtan har varit toppen (anm: se separat blogginlägg om vår årliga välgörenhetssatsning). Det var en utmärkt idé att göra fin sak för Barnkliniken som nog inte får så mycket uppskattning i vanliga fall.
Vad arbetar du inom för område då?
Jag jobbar inom infra med applikationsdrift inom Windows. Det är ett område som jag har bred erfarenhet av från många olika ställen/kunder och det kan se väldigt olika ut. Från att man har ”stenhårda” ramar om hur man ska göra, till att det är helt ”fritt”. Det har gett mig en bred erfarenhet från området och mycket att bidra med hos kunden. Jag känner att jag får nytta av det jag lärt mig och de erfarenheter jag fått genom åren.
Jag även har jobbat som utbildare tidigare och har en pedagogisk ådra som är bra att ha i bakfickan. Det är en tillgång i olika möten och i samtal med kunden, där man ofta behöver förklara hur saker hänger ihop eller påverkar annat omkring.
Vad är det bästa med att jobba som konsult?
Först och främst är uppdraget roligt och att det rör på sig, vilket är kul. Sen är det roligt med kunderna – de blir mina kollegor. Försäkringskassan (anm: där Micke har sitt uppdrag nu) är bra på att hand om oss konsulter. Vi är med på olika grejer tillsammans med teamet, t ex luncher. Jag får konkret feedback från chefen och kollegorna när jag gör något som är bra. Det känns bra att veta att de ser vad jag gör och uppskattar det.